Północno-Wschodnia Obwodnica Aglomeracji Poznańskiej to inwestycja mająca na celu połączenie dróg ekspresowych S5 i S11, której ukończenie planuje się do 2030 roku.
W opinii inwestora czteropasmowa droga, o całkowitej szerokości (wraz infrastrukturą techniczną) od 60-100 metrów, przyczynić się ma do usprawnienia ruchu kołowego w podpoznańskich gminach – kierunek Poznań – i wyprowadzić ciężki transport ze stolicy Wielkopolski.
Niestety przy obecnych niedopracowanych rozwiązaniach projektowych, jej realizacja oznaczać będzie dewastację prawnie chronionych obszarów (m.in. Rozporządzeniem Wojewody Wielkopolskiego z 2005 roku oraz Uchwałą Sejmiku Wielkopolskiego z 2013 roku), historycznych szlaków kulturowych oraz dezintegrację obszarów zabudowy mieszkaniowej, z wyburzeniami domów włącznie.
Ze względu na planowaną skalę inwestycji i wymagania infrastruktury technicznej (węzły) nie spełni też roli w/w połączenia z Poznaniem, natomiast wprowadzi ruch tranzytowy na obszary wiejskie – zwiększając drastycznie hałas i poziom zanieczyszczenia powietrza.
Jako Stowarzyszenie powstałe na Rzecz Optymalizacji Przebiegu Północno-Wschodniej Obwodnicy Aglomeracji Poznańskiej i działając w imieniu mieszkańców gmin objętych inwestycją, ale i Poznaniaków korzystających z dobrodziejstw Puszczy Zielonki, Rezerwatu przyrody Meteoryt Morasko, Parku Krajobrazowego Promno i innych obszarów Natura 2000, domagamy się od inwestora wypracowania alternatywnego wariantu obwodnicy, w formie drogi dalekiego zasięgu, minimalizującego kolizje przestrzenne, przyrodnicze i społeczne. Wariant ten winien być opracowany przy udziale przedstawicieli społeczności lokalnej, na zasadach partycypacji społecznej, zgodny z szeroko pojętym dobrem społecznym i nowoczesnymi naukowymi metodami planowania przestrzennego.
KONFLIKTY PRZESTRZENNE KONCEPCJI PÓŁNOCNO-WSCHODNIEJ OBWODNICY AGLOMERACJI POZNAŃSKIEJ
Przyjęte założenia planistyczne wykazują znaczną rozbieżność z kluczowymi zasadami planowania przestrzennego, współczesną myślą i praktyką planistyczną oraz brak wielowymiarowego uzasadnienia realizacji inwestycji w proponowanym przebiegu i skali:
- Obwodnica ma przebiegać przez wiele miejscowości i istniejące już osiedla (dezintegracja struktur osadniczych i społeczności lokalnych)
- Obwodnica została poprowadzona przez cenne, prawnie chronione obszary (w tym Natura 2000): Obszar Chronionego Krajobrazu Biedrusko, otulina Rezerwatu przyrody Meteoryt Morasko, Park Krajobrazowy Puszcza Zielonka, Park Krajobrazowy Promno, doliny rzek: Cybina, Warta, Główna (nieodwracalne zniszczenie jedności istniejących struktur funkcjonalnych środowiska, negatywne skutki przyrodnicze i ekologiczne)
- Przebieg obwodnicy zniszczy klinowy układ zieleni (przerwanie i zniszczenie wielu popularnych szlaków turystycznych, wiążących tereny Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka oraz aglomerację poznańską, równie istotnych we współczesnym zrównoważonym i wieloaspektowym paradygmacie projektowym jak układ ruchu samochodowego)
- Przebieg planowanej obwodnicy jest niezgodny z obowiązującym obecnie prawem tj. m.in. z Rozporządzeniem Wojewody Wielkopolskiego nr 4/05 w sprawie Planu Ochrony Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka oraz z Uchwałą nr XXXVII/729/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego w sprawie utworzenia Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka.
KONSEKWENCJE BUDOWY OBWODNICY
- Podział gmin na dwie części.
- Dezintegracja mieszkańców wielu miejscowości i istniejących osiedli.
- Wyburzenia domów i wysiedlenia wielu mieszkańców.
- Spadek wartości nieruchomości.
- Zniszczenie cennych, prawnie chronionych obszarów przyrodniczych, w tym Puszczy Zielonki – jednego z najważniejszych obszarów rekreacji mieszkańców aglomeracji poznańskiej.
- Wprowadzenie czteropasmowej „asfaltowej rzeki” w zielone enklawy rekreacji, wypoczynku i zamieszkania.
- Przerwanie i zniszczenie wielu popularnych szlaków rowerowych i pieszych oraz historycznych szlaków kulturowych (m.in. szlaku cysterskiego, drogi św. Jakuba, szlaku kościołów drewnianych, Traktu Annowskiego, Traktu Poznańskiego).
- Uniemożliwienie migracji zwierząt między naturalnymi ostojami.
- Brak poprawy komunikacji mieszkańców ze względu na ograniczone wjazdy na obwodnicę.
- Wprowadzenie ruchu tranzytowego w zabudowę mieszkaniową – wysoki poziom zanieczyszczeń i hałasu.
- Zakorkowanie istniejących dróg.
- Zwiększenie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- Ominiecie terenów aktywizacji gospodarczej.
- Likwidacja rodzinnych i pracowniczych ogródków działkowych.
- Ingerencja w poligon wojskowy w Biedrusku.
- Ingerencja w rodzinne oraz wysokotowarowe gospodarstwa rolne.
- Kolizje z infrastrukturą techniczną.
PODPISZ PETYCJĘ ONLINE:
Składanie głosów w petycji online zostało zakończone – DZIĘKUJEMY za wsparcie!