KONFLIKTY PRZESTRZENNE KONCEPCJI PÓŁNOCNO-WSCHODNIEJ OBWODNICY AGLOMERACJI POZNAŃSKIEJ
Przyjęte założenia planistyczne wykazują znaczną rozbieżność z kluczowymi zasadami planowania przestrzennego, współczesną myślą i praktyką planistyczną oraz brak wielowymiarowego uzasadnienia realizacji inwestycji w proponowanym przebiegu i skali:
- Obwodnica ma przebiegać przez wiele miejscowości i istniejące już osiedla (dezintegracja struktur osadniczych i społeczności lokalnych)
- Obwodnica została poprowadzona przez cenne, prawnie chronione obszary (w tym Natura 2000): Obszar Chronionego Krajobrazu Biedrusko, otulina Rezerwatu przyrody Meteoryt Morasko, Park Krajobrazowy Puszcza Zielonka, Park Krajobrazowy Promno, doliny rzek: Cybina, Warta, Główna (nieodwracalne zniszczenie jedności istniejących struktur funkcjonalnych środowiska, negatywne skutki przyrodnicze i ekologiczne)
- Przebieg obwodnicy zniszczy klinowy układ zieleni (przerwanie i zniszczenie wielu popularnych szlaków turystycznych, wiążących tereny Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka oraz aglomerację poznańską, równie istotnych we współczesnym zrównoważonym i wieloaspektowym paradygmacie projektowym jak układ ruchu samochodowego)
- Przebieg planowanej obwodnicy jest niezgodny z obowiązującym obecnie prawem tj. m.in. z Rozporządzeniem Wojewody Wielkopolskiego nr 4/05 w sprawie Planu Ochrony Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka oraz z Uchwałą nr XXXVII/729/13 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego w sprawie utworzenia Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka.
KONSEKWENCJE BUDOWY OBWODNICY
- Podział gmin na dwie części.
- Dezintegracja mieszkańców wielu miejscowości i istniejących osiedli.
- Wyburzenia domów i wysiedlenia wielu mieszkańców.
- Spadek wartości nieruchomości.
- Zniszczenie cennych, prawnie chronionych obszarów przyrodniczych, w tym Puszczy Zielonki – jednego z najważniejszych obszarów rekreacji mieszkańców aglomeracji poznańskiej.
- Wprowadzenie czteropasmowej „asfaltowej rzeki” w zielone enklawy rekreacji, wypoczynku i zamieszkania.
- Przerwanie i zniszczenie wielu popularnych szlaków rowerowych i pieszych oraz historycznych szlaków kulturowych (m.in. szlaku cysterskiego, drogi św. Jakuba, szlaku kościołów drewnianych, Traktu Annowskiego, Traktu Poznańskiego).
- Uniemożliwienie migracji zwierząt między naturalnymi ostojami.
- Brak poprawy komunikacji mieszkańców ze względu na ograniczone wjazdy na obwodnicę.
- Wprowadzenie ruchu tranzytowego w zabudowę mieszkaniową – wysoki poziom zanieczyszczeń i hałasu.
- Zakorkowanie istniejących dróg.
- Zwiększenie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym.
- Ominiecie terenów aktywizacji gospodarczej.
- Likwidacja rodzinnych i pracowniczych ogródków działkowych.
- Ingerencja w poligon wojskowy w Biedrusku.
- Ingerencja w rodzinne oraz wysokotowarowe gospodarstwa rolne.
- Kolizje z infrastrukturą techniczną.
POBIERZ: Plany sytuacyjne dla Obwodnicy Pn.-Wsch – gm. Suchy Las, Pobiedziska (cz.1, cz.2), gm. Kleszczewo, gm. Kostrzyn (cz.1, cz.2, cz.3) gm. Swarzędz (cz.1, cz.2, cz.3) oraz gm. Czerwonak (cz.1, cz.2).
ZOBACZ: propozycję alternatywnego przebiegu północno-wschodniej obwodnicy aglomeracji poznańskiej, przygotowaną przez STOWARZYSZENIE ZIELONKA
PODPISZ: petycję przeciw wszystkim 3 wariantom obwodnicy, proponowanym przez ZDP i za wytyczeniem społecznie akceptowanej alternatywy!